Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme
çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan
sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını
geliştirmesini amaçlamaktadır.
Dilimizin Zenginlikleri Projesi Kasım Ayı Raporu
Tanıtım ve Duyuru
Dilimizin Zenginlikleri Projesi bakanlık tarafından paylaşılan tanıtım videosu ve uygulama kılavuzu ile birlikte okulumuzdaki öğrencilere tanıtıldı.
Okul Yürütme Komisyonu
Okulumuzda projeyi yönetmek adına bir müdür yardımcısı koordinasyonunda Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden oluşan komisyon oluşturuldu.
Sözlük Tasarım Yarışması
Okulumuz Türkçe öğretmenleri “Sözlük Tasarım Yarışması” düzenledi. Bu yarışmaya tüm sınıflardan öğrenciler katıldı. Öğrenciler, kendi tasarladıkları sözlükleri jüriye sundular. Jüri tarafından yapılan değerlendirme sonucunda birinci, ikinci ve üçüncü dereceye giren öğrenciler ödüllendirildi. Bu yarışmayla öğrenciler, sözlüklerin nasıl tasarlanabileceği konusunda fikir sahibi oldular. Birinci olan öğrencinin hazırladığı sözlük ilçe milli eğitime yarışma için gönderildi.
Klasik Eser Okuma Pano Çalışması
Okulumuz kütüphanesinde klasik eser okumaları pano çalışması yapıldı. Bu panoda Yunus Emre’nin hayatı, eserleri ve Türk edebiyatındaki yeri hakkında bilgiler yer aldı. Ayrıca Yunus Emre’nin şiirlerinden örnekler de panoda yer aldı. Bu çalışmayla öğrenciler, Yunus Emre’yi daha yakından tanıma fırsatı buldular.
Bilen Oturur Etkinliği
Kasım ayı içinde tüm sınıflarda “Bilen Oturur” etkinliği düzenlendi. Bu etkinlikte, sınıfta belirlenen bir kelimenin anlamı, eş anlamlısı, zıt anlamlısı, kökeni veya cümle içinde kullanımı gibi konularda sorular soruldu. Doğru cevap veren öğrenciler sırayla oturdu. Bu etkinlikle öğrenciler, kelimelerin anlamlarını ve kullanımlarını pekiştirme fırsatı buldular.
Genel Değerlendirme
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Kasım ayında yapılan çalışmalarda öğrencilerin dilin zenginliklerini tanımaları ve kültür taşıyıcısı olan değerlerimizi benimsemeleri amaçlandı. Yapılan çalışmalarda öğrencilerin ilgisini çekecek ve onlara öğrenme fırsatı sunacak etkinliklere yer verildi. Yapılan çalışmalardan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin projenin amaçlarını benimsediklerini ve projeden yararlandıklarını gösterdi.
Dilimizin Zenginlikleri Projesi Aralık Ayı Raporu
Gönül Çalab’ın Tahtı: Açıklamalı Yunus Emre Sözlüğü
“Gönül Çalab’ın Tahtı: Açıklamalı Yunus Emre Sözlüğü” öğrencilere paylaşıldı. Sözlükte, Yunus Emre’nin şiirlerinde geçen yaklaşık 10.000 kelimenin anlamı ve kökeni açıklanmaktadır. Öğrenciler, bu sözlük aracılığıyla Yunus Emre’nin şiirlerinde geçen kelimeleri daha iyi anlayabildiler.
Afiş Yarışması
“Gönül Çalab’ın Tahtı: Açıklamalı Yunus Emre Sözlüğü” öğrencilere paylaşıldı. Sözlükte, Yunus Emre’nin şiirlerinde geçen yaklaşık 10.000 kelimenin anlamı ve kökeni açıklanmaktadır. Öğrenciler, bu sözlük aracılığıyla Yunus Emre’nin şiirlerinde geçen kelimeleri daha iyi anlayabildiler.
Her sınıf için sınıfın en iyi cümlesi/afişi seçildi. Seçilen en iyi cümleler/afişler ilçe milli eğitim müdürlüklerine gönderildi.
Anahtar Kelimelerle Hikâye Anlatma Yarışması
Yarışma şartnamesi oluşturuldu ve öğrencilere yarışmaya dair açıklama yapıldıktan sonra yarışma ortamı hazırlandı. Yarışma oldukça eğlenceli ve bilgilendirici şekilde yapıldı. Sonuçları öğrencilerle paylaşıldı.
Genel Değerlendirme
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Aralık ayında yapılan çalışmalarda öğrencilerin dilin zenginliklerini tanımaları ve kültür taşıyıcısı olan değerlerimizi benimsemeleri amaçlandı. Yapılan çalışmalarda öğrencilerin ilgisini çekecek ve onlara öğrenme fırsatı sunacak etkinliklere yer verildi. Yapılan çalışmalardan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin projenin amaçlarını benimsediklerini ve projeden yararlandıklarını gösterdi.Yunus Emre Sözlüğünden seçilen kelimeleri anlamlı bir şekilde kullanabildi ve yaratıcı afişler oluşturdu. Yarışma sonucunda il genelinden gelen eserler arasından seçilen en iyi cümle ve afiş, projenin internet sitesinde yayınlandı. Anahtar Kelimelerle Hikâye Anlatma Yarışması oldukça verimli şekilde tamamlandı.
DİLİMİZİN ZENGİNLİĞİ PROJESİ ETKİNLİK RAPORU
OCAK AYI RAPORU
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından başlatılan “Dilimizin Zenginlikleri Projesi” kapsamında okulumuzda 02/01/2024 – 17/01/2024tarihleri arasında Dede Korkut hikayeleri okuma çalışmaları gerçekleştirilmiştir.
Anlamını Bul Etkinliği
Okulumuzdaki tüm sınıflarda “Anlamını Bul” etkinliği yapılmıştır. Bu etkinlik kapsamında oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alınmıştır. Her takımdaki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü̈ oyuncular birbirlerine karşı yarışıp ilk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçerek, seçtiği kelimeyi diğer oyunculara göstermeden, kelimeyi, eğer varsa altında küçük puntolarla parantez içinde yazılı kelimeleri kullanmadan, imalar ile dolaylı yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşının bulmasını sağlamaya çalışmıştır.
Hatırlamaca Etkinliği
Okulumuzdaki tüm sınıflarda belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivite olan “Hatırlamaca” etkinliği yapılmıştır. Bu etkinlikte, numaralandırılmış kelime gruplarındaki kelimeler, bulmacadaki ilgili boşluğa yazılmış, bu şekilde öğrencilerin, kelime ilişkilerini keşfedip yeni sözcükler oluşturmayı öğrenmeleri hedeflenmiştir.
Anahtar Kelimelerle Hikaye Yazma Etkinliği
Okul bazında şartname hazırlanmıştır. Şartnameye uygun olarak öğrencilere 3 anahtar kelime verilmiştir. Anahtar kelimelerle en fazla 1 sayfa şeklinde olmak üzere özgün hikaye yazılması istenmiştir.Yazılan hikayeler için son teslim tarihine göre yarışmaya katılan öğrenciler arasında belirlenen kriterlere göre hikaye anlatma yarışması düzenlenmiştir.
*Yarışma sonucu birinci olan 7-b sınıfından Yüsra OFLAZ isimli öğrenci ödüllendirilmiştir.
Ayrıca tüm sınıflarda Dede Korkut ve hikayelerini tanıtan pano düzenlenmiştir.
· Tümsınıflarda"AnlatBakalım"etkinliğigerçekleştirildi.Öğrencilereçeşitlideyimve atasözleri anlatılarak anlamları hakkında bilgi verildi ve örneklerle açıklandı.
· Tümsınıflarda"DramaileAtasözü/DeyimAnlatma"etkinliğidüzenlendi.Öğrenciler, kendilerine verilen atasözü veya deyimi dramatize ederek ifade ettiler.
· Tümsınıflarda"Atasözü/DeyimResimleme"etkinliğiyapıldı.Öğrenciler,öğrendikleri atasözleri veya deyimleri resimleyerek anlamlandırdılar.
Sergive Değerlendirme:
Öğrencilerinhazırladığıresimlersergilenmek üzere sınıf panolarına asıldı. Öğrencilerin hazırladığı dramalar sınıflarda sergilendi.
Şubat ayı boyunca gerçekleştirilen deyimler ve atasözleri okumaları etkinlikleri, öğrencilerin dil bilgisi ve kültürel mirasa yönelik farkındalıklarını artırmada etkili olmuştur. Özellikle öğrencilerinetkinliklereaktifkatılımıveortayaçıkardıklarıürünlerinkalitesi,buetkinliklerin başarısını göstermektedir. Deyimler ve atasözleri, dilimizin zenginliğini ve derinliğini yansıtan önemli unsurlardır ve öğrencilerimize bu değerleri tanıtmak ve öğretmek amacıyla yapılan bu etkinliklerin önemi büyüktür.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ MART AYI RAPORU
‘’ MESNEVİ’DEN HİKAYELER ‘’
Mevlana Celaleddin-i Rumi’nin en önemli eserlerinden birisi olan "MESNEVİ" de yer alan hikayeler ile
ü Kültürel mirasımızı tanıtmak,
ü Öğrencilerdeki dil becerilerini geliştirmek,
ü Kelime bilgilerini artırmak ve anlamlarını öğrenmek,
ü Hikaye okuma ve anlatım etkinliğine katkıda bulunmak amaçlanmıştır.
2023-2024 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI AYRANCI ORTAOKULU
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ NİSAN AYI FAALİYET RAPORU
Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Nisan ayı faaliyetleri etkili bir şekilde gerçekleştirildi. Mısra ezberleme etkinliklerinde öğrencilere seviyelerine uygun mısralar verildi ve bu mısraları ezberlemeleri istendi. Bu etkinlik ile öğrencilerin hafızalarını geliştirme, anlama ve yorumlama becerilerini artırma çalışmaları ile kelime haznelerinde ve dil gelişiminde olumlu sonuç verdi. Grafiti ve Bu Nedir etkinlikleri öğrencilerin hayal güçlerini ve yaratıcılıklarını zenginleştirmiştir. Nisan ayında gerçekleştirdiğimiz bu etkinlikler, öğrencilerimizin dilin zenginliklerini keşfetmelerini, ifade yeteneklerini geliştirmelerini ve yaratıcılıklarını desteklemelerini sağladı. Öğrencilerimizin dil becerilerini ve özgüvenlerini artırmak için çalışmalarımıza devam edeceğiz.
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ MAYIS AYI FAALİYET RAPORU
Dilimizin Zenginlikleri Projesi, öğrencilerin dilimizi daha iyi öğrenmelerini ve kullanmalarını sağlamak amacıyla hayata geçirilmiştir. Bu proje kapsamında, öğrencilere Türkçemizin zenginlikleri tanıtılmakta ve onların dilimizi daha etkili bir şekilde kullanmaları için teşvik edilmektedir. Mayıs ayında dilin zenginliklerini keşfetmek ve öğrencilerimizin kültürel mirasa olan bağlılığını güçlendirmek için şu etkinlikleri gerçekleştirdik;
Türkü Ezberleme Faaliyeti (1-31 Mayıs 2024)
“Baş Harflerini Değiştir” Etkinliği (1-10 Mayıs 2024)
Sözsüz Oyun (Pandomim) ile Kelime Anlatma (13-17 Mayıs 2024)